Sdílejte článek z magazínu
Zadejte e-mailovou adresu toho, komu chcete článek poslat. Nakonec napište své jméno, ať dotyčný ví, kdo mu článek zasílá.
Článek už putuje dál, děkujeme za sdílení.

Těhotenství týden po týdnu

Přejít na sekci článku:

23. týden těhotenství

Žena držící granátové jablko zdroj: Pexels.com

Vaše miminko je velké jako granátové jablko.

Příznaky těhotenství ve 23. týdnu:

Pohyby plodu, vysoká chuť k jídlu, nadýmání, chrápání, krvácení dásní.

V kolikátém jsem měsíci? 

Tento týden jste v 6. měsíci. Miminko přijde na svět za 17 týdnů.

Co se děje s mým tělem?

Pravděpodobně jste si všimla, že těhotenství vás ovlivňuje od hlavy až k patě.

Ve 23. týdnu těhotenství je vaše mysl nejasná – to díky progesteronu. Vaše nohy se zvětšují, dlaně vašich rukou a chodidel mohou být červené, také můžete být náchylnější k vyrážkám a kožním problémům. A strie? Ty se vám pomalu začínají objevovat.

Změna barvy kůže

Linea nigra, v překladu černá čára. Společný znak těhotenství, který může být viditelnější u žen s tmavší pletí. Tato čára, která vede od pupku dolů ke spodní stydké kosti, se objevuje v průběhu druhého trimestru. Je to specifický druh pigmentace, který vzniká díky zvýšenému množství hormonů. 

Z podobného důvodu také mění svoji barvu prsní bradavky nebo se mohou tvořit pigmentové skvrny na obličeji.   

Objevuje se zhruba u 30 % těhotných žen. Doposud není známo, zda má tato čára nějaký zvláštní význam. Lidová pověra říká, že pokud je čára výrazná a dlouhá, narodí se holčička a pokud krátká, bude to kluk. Zda je to pravda, asi tušíte sami. U většiny žen začíná blednout několik týdnů po porodu. Může být lehce viditelná po celý život nebo se vlivem slunečního záření znovu objevit.

Jste vegetariánka?

Pokud nejíte maso, musíte daleko více sledovat, zda máte dostatek všech živin, minerálů a vitamínu. Sledujte, zda máte dostatek bílkovin, železa, vápníku, zinku a vitamínu B12.

Vitamin B12 je důležitý pro správný vývoj mozku plodu. Naleznete ho převážně v živočišné stravě, a to díky mikroorganismům, které ho spolu s dalšími vitamíny pro živočichy vyrábí. 

Ale najdou se i rostlinné alternativy. Fermentované potraviny jako je tempeh, miso, kysané zelí, kvasnice nebo spirulina a mořské řasy jsou také zdrojem vitamínu B12. 

Vstřebatelnost je bohužel z těchto potravin velmi nízká a během těhotenství byste měla volit potraviny, které jsou obohacené o vitamín B12.

Hlídat byste si měla přísun bílkovin - ideálně přijmout tři porce bílkovin denně, což odpovídá 75 gramům. Většinou s tím asi nebudete mít problém, pokud dbáte na zdravou vegetariánskou stravu a pokud jíte mléčné výrobky a vejce.

Jezte denně ořechy a semínka a nezapomínejte na celozrnné výrobky. Ale s těmi opatrně. Obecně je vegetariánská strava založena na vysokém příjmu sacharidů a vlákniny, což by v těhotenství mohlo nadělat více škody než užitku. Rozhodně vašemu trávicímu traktu. 

Těhotenství by ale nemělo být důvod, proč byste se měla cítit špatně kvůli vašemu životnímu postoji. Protože to vegetariánství je. Pokud jste se stravovala vegetariánsky zdravě, nemusíte se obávat velkého vitamínového deficitu.  

Vývoj miminka

Délka okolo 28 cm a něco málo přes půl kila (cca 540 g), tento týden už určitě pocítíte váhový přírůstek. Vaše miminko by mělo během příštích čtyř týdnů zdvojnásobit svoji váhu – možná vám přijde, že ta vaše se zvýší také. 

Pokožka miminka je trochu ochablá, protože roste mnohem rychleji, než mu přibývá tuk, ale brzy se začne přizpůsobovat tvaru svého těla, aby se mu zvýšily tukové zásoby. Jeho orgány a kosti se stávají pod transparentní pokožkou méně viditelné.  Nebojte se – až se miminko narodí, tak bude krásně buclaté. 

Už můžete slyšet tlukot srdíčka pomocí stetoskopu. Pravděpodobně už jste ho slyšela několikrát jak na ultrazvuku u lékaře.

Tip na tento týden:

ZEPTEJTE SE NA MATEŘSKOU DOVOLENOU

Sice vám do příchodu miminka zbývá ještě několik týdnů, je ale čas přemýšlet o mateřské dovolené. Možná jste ještě v práci nikomu ani neřekla, že jste těhotná. Zjistěte si raději dopředu, jak se na mateřství tváří váš šéf, abyste věděla, zda jste na stejné straně. Určitě vám v tom pomohou kolegyně, které mají už mateřskou dovolenou za sebou.

 

Nálož vitamínů pro vás: