Sdílejte článek z magazínu
Zadejte e-mailovou adresu toho, komu chcete článek poslat. Nakonec napište své jméno, ať dotyčný ví, kdo mu článek zasílá.
Článek už putuje dál, děkujeme za sdílení.

Těhotenství týden po týdnu

Přejít na sekci článku:

6. týden těhotenství

Kuličky hrášku zdroj: Pexels.com

Vaše miminko je velké jako kulička hrášku.

Příznaky těhotenství v 6. týdnu:

Časté močení, nevolnost a zvracení, únava, citlivost prsou, nadýmání.

ČASTÉ MOČENÍ

Máte pocit, že v koupelně trávíte více času než obvykle? Časté močení je jedním z nejběžnějších příznaků těhotenství, ba dokonce častějším než nevolnost. A to jak v prvním, tak v posledním trimestru těhotenství, kdy si přes velikost bříška sotva vidíte na kotníky. 

Ptáte se proč? Za prvé těhotenský hormon hCG způsobuje zvýšení průtoku krve do vaší pánevní oblasti. Za druhé jsou vaše ledviny stále aktivnější ve vylučování odpadních a toxických látek. S rostoucím bříškem pak děloha začíná pomalu tlačit dolů na močový měchýř.

Jak předcházet těmto pocitům? Rozhodně se nesnažte méně pít, vaše tělo potřebuje stálý příjem tekutin. Pokuste pít co nejvíce tekutin během dne a večer přísun tekutin lehce omezit. Káva, černý a zelený čaj tělo hodně odvodňují. Pokud si tyto nápoje chcete dopřát, tak pouze v ranních hodinách a s dobrým přístupem na toaletu. 

Při návštěvě toalety se doporučuje hodně naklonit dopředu, abyste vyprázdnila celý močový měchýř.  

RANNÍ NEVOLNOST

Vaše tělo se sice ještě nezměnilo navenek, ale to, že jste těhotná, vám bude připomínat každé ráno. Kéž by jen ráno! Ačkoliv ve většině případů přicházejí nevolnosti právě hned po probuzení, nemusí tomu tak být vždy. Mohou přijít kdykoliv během dne, některé ženy doprovází celé těhotenství, jiné ani neví, co to vlastně ranní nevolnost je – přirovnat to lze k nejhorší kocovině, co jste zažila. U většiny, zhruba 75 % těhotných žen, se objevují od 5. nebo 6. týdne těhotenství a trvají do 12. až 14. týdne. 

A co nevolnost způsobuje?

Zatím se s přesností neví, co tento stav způsobuje, ale teorií je hned několik. Můžou za to zase hormony? Možná ano. Koncentrace hormonu hCG je nejvyšší v ranních hodinách a hormony progesteron a estrogen uvolňují svaly zažívacího traktu a snižují účinnost trávení. Rychlé natahování děložních svalů může také podporovat tento nepříjemný stav. Pokud jste před otěhotněním byla citlivější na různé vůně a pachy, můžete být během těhotenství ještě citlivější.

JAK ZMÍRNIT NEVOLNOST?

Určitě si sama najdete cestu, jak se s nevolností vypořádat. I tak se hodí mít do zásoby pár osvědčených rad. 

Jídlo. Ihned po probuzení si zobněte něco malého, například kus cereálního pečiva nebo jablka. Tím ihned myslím opravdu hned poté, co otevřete oči, a ještě ležíte v posteli. Ranní nevolnost nepočká, až se vyklubete z postele ven. Nejlepší je si ranní pamlsek připravit už večer na noční stolek. A klidně si něco zobněte i v noci, až se probudíte na noční čůrání.

Snažte se jíst častěji ale v menších porcích, tak abyste neměla prázdný žaludek. Ideálně i šest porcí místo tří větších. Menší porce jídla jsou lépe stravitelné a tím klesá i pravděpodobnost pálení žáhy.

Jezte dobře. Strava s vysokým obsahem bílkovin a komplexních sacharidů je nejen dobrá pro dítě, ale může pomoci udržet váš žaludek v klidu. 

Doplňky stravy a bylinné čaje. I když si myslíte, že máte příjem všech důležitých vitamínů pod palcem, v těhotenství se může vše změnit. Obzvlášť pokud se objímáte se záchodovou mísou. Během celého dne se snažte pít bylinné čaje vhodné pro těhotné. Čaj od Nobilis Tilia mírní nevolnost a dodává tělu potřebné vitamíny a minerály. Pokud se rozhodne pro přírodní prenatální doplňky stravy, vždy je berte během jídla a zapijte dostatečným množstvím tekutiny, abyste zamezila vyzvracení. Více můžete dočíst v článku: Jsou těhotenské vitamíny bezpečné?

V kolikátém jsem měsíci? 

Tento týden jste ve 2. měsíci. Miminko přijde na svět za 34 týdnů.

Co se děje s mým tělem?

První trimestr je pro vývoj miminka hodně zásadní a měla byste se vyvarovat všem negativním vlivům, jako jsou léky, alkohol, drogy, nikotin, ale i vysoké teploty nebo záření. Snížit množství vypitých káv na jednu denně je také dobrý start. 

Pokud samozřejmě musíte brát léky, poraďte se o jejich užívání s vaším lékařem.

Vývoj miminka

Rozkošná tvářička vašeho potomka se formuje právě během 6. týdne. Z tkáňového záhybu na vrcholku malého pulce se tvoří hlavička, vyvíjejí se čelisti, tváře a brada. A ty malé prohlubně na obou stranách hlavičky jsou sladké důlky, o kterých jste vždy snila, že vaše miminko bude mít? Ne, to vás zklamu, jsou to zvukovody. Z malých teček na obličeji se vytvoří oči a nos ve tvaru knoflíku. 

Děťátko má nyní délku asi jedné osminy vašeho palce nebo přibližně jako velikost semínka granátového jablka či hrášku. Od temene po zadeček měří 2 až 7 mm. Stále je tak maličký! Z malých pupenů se vyvíjí základy končetin, jako první vznikají paže.

Svůj tvar také získávají ledviny, játra a plíce spolu se srdíčkem, které bije přibližně stokrát za minutu a každým dnem se zrychluje. Vytváří se krevní oběhový systém, ve kterém proudí krev. Uzavírá se neurální trubice a vyvíjí se, zatím, jednoduchý mozek a mícha.  

Tip na tento týden:

ZMĚNA JÍDELNÍČKU 

Vzhledem k tomu, že nedodáváte živiny pouze sobě ale také do těla svého nenarozeného miminka, je potřeba během těhotenství dbát na zdravou, a hlavně vyváženou stravu včetně dodržování pitného režimu. Vás energetický příjem ovlivní váhový přírůstek, ke kterému během těhotenství dojde. Vhodné je zařadit pokrmy s vysokým obsahem proteinů, komplexních sacharidů, kvalitních tuků a v neposlední řadě nesmíme zapomenout ani na mikroživiny – minerály, vitamíny a enzymy. 

VYHNĚTE SE NĚKTERÝM POTRAVINÁM

Také je potřeba vyřadit nebo alespoň snížit množství některých potravin, které mohou negativně ovlivnit plod. Syrové maso, mořské plody, nepasterizované mléčné výrobky, syrová vejce. To jsou potraviny, které mohou obsahovat bakterie Listeria nebo Toxoplasma. Tyto patogeny řadíme mezi teratogeny – narušují embryonální vývoj. 

Neznamená to ale, že každý kus syrového masa obsahuje tyto patogenní bakterie a že si nesmíte dát kousek sushi nebo jednu topinku s tatarákem. Obzvlášť pokud máte zdravý a pestrý jídelníček. Někdy je lepší uspokojit vaše těhotenské chutě než přemýšlet, které potraviny smíte a které ne.

 

Zatočte s ranní nevolností: